niedziela, 13 grudnia 2015

Lucjan Świetlicki - wspomnienie o człowieku, który zaraził mnie swoją pasją

Lucjan Świetlicki
(archiwum Rodziny Świetlickich)
Zaczynam tworzenie Galerii Postaci na moim blogu od człowieka, dzięki któremu odkryłem w sobie zamiłowanie do historii Mojej Małej Ojczyzny. 
Poznałem Go, jako kilkuletni chłopiec podczas spotkania zorganizowanego w Domu Kultury w Piaskach. Z otwartymi ustami słuchałem Jego opowieści o dawnych, jakże ciekawych i pasjonujących dziejach Rodzinnej Ziemi, z której wyrosłem, która mnie kształtowała, którą ukochałem... Mowa tutaj o śp. Lucjanie Świetlickim.
Lucjan Świetlicki - ur. 31 marca 1931 roku w rodzinnej miejscowości Pilaszkowicach - Bazarze w Gminie Rybczewice, zm. 2 marca 2014 roku. Historyk, wybitny regionalista, nauczyciel i wychowawca wielu pokoleń młodzieży, harcerz, autor wielu książek, opracowań, artykułów dotyczących historii regionu, a także poeta piszący o swoim miejscu na ziemi, które Go kształtowało słowami wiersza:

"Pamiętam długie wiejskie rozmowy,
na przyzbach starych, ubogich chat,
całych pokoleń, 
a w każdym słowie jawił się dla mnie nieznany świat.
Tam była księga ludzkiego życia,
która mi służy jeszcze do dziś,
tu świata mego było odkrycie
tam kształtowała się moja myśl"
                                                    Lucjan Świetlicki - "Piaski w życiorysach" - 2002

Rzeka Giełczew we wsi Bazar
(fot. Tomasz Banach)
Pan Lucjan to również autor książek o bliskiej memu sercu Gminie Rybczewice. Jako pierwszy podjął się on zbadania, zebrania i opracowania bogatej historii tego terenu w swojej monografii "Dzieje Gminy Rybczewice" oraz książce "Dwory nad Giełczwią". W swoim obszernym opracowaniu "Historie, biogramy, legendy i notki znad Giełczwi, Radomirki, Sierotki" przybliża czytelnikowi ciekawy zbiór ukazujący krajobraz kulturowy regionu, życiorysy osób z nim związanych, zbiera legendy i podania ratując je w ten sposób przed zapomnieniem i zatarciem spowodowanym upływem czasu. W swoich dziełach dużą rolę zwraca na piękno przyrody i krajobrazu co możemy dostrzec chociażby wczytując się w pierwsze strofy wiersza "Wierna rzeka" z 22.07.2005 roku.

"Ej, ty Giełczwio, wierna rzeko,
twoje wody w słońcu lśnią,
pokłoniłaś się już wiekom,
i mkniesz ku przyszłości dniom."  

Dorobek Pana Lucjana to także niezliczona ilość spotkań (również z młodzieżą), podczas których przybliżał historie licznym rzeszom słuchaczy, prezentował i promował walory krajoznawcze, przyrodnicze i turystyczne Naszej Wspólnej Małej Ojczyzny. Miałem to szczęście, że udało mi się uczestniczyć w kilkunastu tego typu spotkaniach. Pan Lucjan był pomysłodawcą i założycielem wielu stowarzyszeń i towarzystw regionalnych w tym Towarzystwa Społeczno - Kulturalnego w Rybczewicach. Dbał o pamięć również swoich przodków wydając w 2007 roku genealogiczne opracowanie dziejów swojej rodziny "Skąd nasz ród? Saga rodów Świetlickich, Olechów, Lesiewiczów i Szabałów na tle dziejów królewskiej wsi Bazar".
Ostatnie nasze dłuższe spotkanie miało miejsce w domu przy ul. Lubelskiej w Piaskach 20 listopada 2013 roku. Rozmawialiśmy wówczas jak zwykle o historii regionu i o ludziach z nim związanych. Pan Lucjan snuł plany na przyszłość dotyczące wydania książki, nad którą pracował, a poświęconej działalności oświatowej i postaciom nauczycieli szkół z terenu Gminy Rybczewice. Niestety nie zrealizował swoich marzeń w postaci wydania tego opracowania. Lucjan Świetlicki zmarł 2 marca 2014 roku po długiej chorobie. Pochowany został na cmentarzu parafialnym w Piaskach - miasteczku, które ukochał i w którym spędził większą część życia, którego dzieje badał i opisywał. O tylu rzeczach chciałem jeszcze z Nim porozmawiać, o tak wiele spraw zapytać... Trudno w tych kilku słowach przybliżyć postać tak wybitną, tak pracowitą i zaangażowaną w życie społeczne. To tylko krótka notka o człowieku, który zmienił moje życie. Chcę w ten sposób oddać hołd Jego pamięci. Wierzę w to, że teraz Pan Lucjan na wieczystych niwach tworzy kolejne strofy poezji, opowiada ciekawe legendy, "promuje" nasz region w Niebieskich Ostępach. Cześć Jego Pamięci!  

   

6 komentarzy:

  1. Zawsze będzie żył dzięki ludziom, którym przekazał swoje serce...

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze będzie żył dzięki ludziom, którym przekazał swoje serce...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też pamiętam jego opowieści, kilka z nich do tej pory wraca do mnie czasem. Też jestem przewodnikiem i staram się zainspirować czasem do dalszych poszukiwań.. Lucjan Swietlicki zasiał również we mnie nie jedna intrygę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też Go pamiętam, jako Zacnego Regionalistę, całym sobą oddanego Małym Ojczyznom. Żałuję, że poznałem Pana Świetlickiego dość późno ale wszystkie spotkania z Nim wspominam jako bardzo sympatyczne. Dobrze, że są osoby pamiętające o Nim i kultywujące Jego pasję.
    /Wkrótce ukaże się obszerna praca genealogiczna autorstwa Kazimierza Adamiaka dotycząca rejonu Fajsławic i okolic/

    OdpowiedzUsuń
  5. Też Go pamiętam, jako Zacnego Regionalistę, całym sobą oddanego Małym Ojczyznom. Żałuję, że poznałem Pana Świetlickiego dość późno ale wszystkie spotkania z Nim wspominam jako bardzo sympatyczne. Dobrze, że są osoby pamiętające o Nim i kultywujące Jego pasję.
    /Wkrótce ukaże się obszerna praca genealogiczna autorstwa Kazimierza Adamiaka dotycząca rejonu Fajsławic i okolic/ - Andrzej Wac-Włodarczyk

    OdpowiedzUsuń